Türk sanat tarihinin önde gelen isimlerinden Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun “Sonsuz Yankı” başlıklı sergisi, 27 Aralık’ta Dirimart Dolapdere ve Pera’daki üç ayrı mekânda izleyiciyle buluşacak. Sergi, Eyüboğlu’nun ürettiği her bir eserine sinmiş ölümsüz enerjisinin kalıcı evrenine bir bakış sunuyor.
Sergide yer alan seçki, Eyüboğlu’nun kariyerinin –sanatçı kişiliğinin oluşmaya başladığı ilk yıllarından geleneksel motiflerle modernist etkileri uyumlu bir biçimde harmanladığı eserlerine ve daha sonraki soyut ve deneysel dönemine kadar– çeşitli uğraklarının panoramik bir manzarasını sunmanın yanı sıra, sanatçının büyük ölçekli eserlerini keşfetmek için benzersiz bir fırsat sunuyor. Sanatçının en bilinen başyapıtlarının yanı sıra daha önce gün yüzüne çıkmamış eserlerine de yer vererek izleyicileri Eyüboğlu’nun farklı yaratımları arasında büyüleyici bir keşif yolculuğuna davet ediyor.
Serginin Dirimart Pera binasının 4. katında konumlanan birinci kısmı, Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun erken dönem üretimlerine odaklanıyor ve onun akademideki eğitim süreci ile üslubundaki dönüşümleri belgeliyor. Seçki, Eyüboğlu’nun karakalem resimlerinden otoportrelerine, portrelerinden nülerine ve ödüllü mezuniyet eseri Hamam ile Kız Kaçırma gibi önemli eserlerine yer veriyor.
Serginin Dirimart Pera binasının –1. katında konumlanan ikinci kısmı ise Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun 1930’lar ve 1970’ler arasında ürettiği eserlerden oluşuyor. Sanatçının 1975 yılındaki vefatına kadar yatağının başucunda duran Yavuz Geliyor Yavuz eseriyle açılan ve son başyapıtı Mor Han’ı içeren seçki, Eyüboğlu’nun sanatsal gelişimine ve farklı dönemlerde tekrarlarla ele aldığı temalara tanıklık etmeyi mümkün kılıyor. Seçki ayrıca, 1950’lere, Eyüboğlu’nun modernist etkileri geleneksel Türk motiflerle harmanladığı dönem ile 1960’ların başından itibaren renk ve doku üzerine giriştiği deneysel çalışmalarına yoğunlaşıyor. Eyüboğlu’nun zamansız mitler gibi olan bu eserleri, coğrafi sınırları aşarak farklı kültürlerde kendilerine yeni kimlikler ediniyorlar. Sanatına kültürel kodların imgelemini katan sanatçının, anayurdunun kültürel mozaiğiyle de derin bir bağlantı içerisinde bulunuyorlar.
Serginin Dirimart Dolapdere’de gerçekleşen üçüncü ve son kısmı, Eyüboğlu’nun 1950’ler ve 70’ler arasındaki üretimlerine yer verirken, onun sanatsal ifadesinin doruğa çıktığı büyük ölçekli eserlerindeki ustalığına tanıklık etmek için de eşsiz bir fırsat sunuyor. Bu seçki, sanatçının Ebabil Kuşu, Kuşlu Çocuk, Karagöz’ün Gemisi ve Mavi Gezi Balığı gibi devasa yapıtlarına ayrılıyor. Ayrı bir bölümde sanatçının Babatomi ve Öpücük serilerinden eserler de içeren seçki, Eyüboğlu’nun kariyerinin birbirinden farklı yönlerine kapsamlı bir bakış sunuyor.
Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun sanat yolculuğunun zamansız koridorlarından gezinmeye sıcak bir davet olan “Sonsuz Yankı”, 21 Ocak 2024 tarihine kadar ziyaret edilebilir.