Pera Müzesi, “Ortak Duygular: British Council Koleksiyonu’ndan Yapıtlar” ve “Åsa Jungnelius: Toprak, Ateş, Su ve Havayla Yazılmış Bir Dize” sergilerini, 16 Eylül 2025-18 Ocak 2026 tarihleri arasında sanatseverlerle buluşturmaya hazırlanıyor.
Küratörlüğünü Ulya Soley’in üstlendiği “Ortak Duygular: British Council Koleksiyonu’ndan Yapıtlar”, British Council Koleksiyonu’ndan seçilen 29 sanatçının yapıtlarını güncel ve spekülatif bir yaklaşımla ele alıyor. 1930’lardan bu yana oluşturulan ve yaklaşık 9 bin eserden oluşan koleksiyon, 20. ve 21. yüzyıl Birleşik Krallık sanatına odaklanıyor. Kalıcı bir serginin parçası olmayan ve ağırlıklı olarak uluslararası sergilere ödünç verilen bu değerli koleksiyon “duvarları olmayan müze” olarak da anılıyor.
Sergi; “Özeni Korumak”, “Tanıdık Yüzler” ve “Hayali Gelecek” başlıkları altında, koleksiyonların yalnızca geçmişi korumakla kalmayıp günümüzün toplumsal ve politik dinamikleriyle nasıl güçlü bağlar kurabileceğini araştırıyor.
Sergide eserleri yer alan sanatçılar ise şöyle: Larry Achiampong, Laura Aldridge, Ed Atkins, Sonia Boyce, Jake and Dinos Chapman, Eileen Cooper, Tony Cragg, Tracey Emin, Jane England, Cerith Wyn Evans, Graham Fagen, Lucian Freud, Anya Gallacio, Gilbert and George, Richard Hamilton, Lubaina Himid, Damien Hirst, David Hockney, Michael Landy, Delaine Le Bas, Sarah Lucas, Kate Malone, Chris Ofili, Marc Quinn, Raqib Shaw, Wolfgang Tillmans, Suzanne Treister, Bedwyr Williams, Madame Yevonde.
British Council iş birliği ile gerçekleşen ve uluslararası çağdaş sanatın önde gelen isimlerinin eserlerini sanatseverlerle buluşturan sergi, duyguların kapsayıcı ve bulaşıcı doğasının müzeleri dinamik birer karşılaşma alanına dönüştürebileceğini gözler önüne seriyor.


Elif Kamışlı küratörlüğünde düzenlenen “Åsa Jungnelius: Toprak, Ateş, Su ve Havayla Yazılmış Bir Dize” sergisi ise kırılganlığıyla tedirginlik uyandıran cam ile dayanıklılığıyla göz dolduran taşın etkileşiminden doğuyor. Jungnelius’un yakın dönem cam ve mermer heykelleri, Şişecam’ın Denizli Cam fabrikasındaki ustalarıyla iş birliği içinde sergi için üretilen dört yeni büyük ölçekli eserle birlikte izleyiciyi malzemeyle kurulan ilişki üzerine düşünmeye davet ediyor.
Şişecam’ın eser üretim, Orrefors Kosta Boda’nın nakliye sponsorluğu ve İsveç Konsolosluğu ve Araştırma Enstitüsü’nün katkılarıyla gerçekleşen serginin mekânı, hem durgunluk hem de yoğunluk hissi uyandıran bir peyzaj olarak tasarlanırken; tarihi cam objeler, arkeolojik buluntular, göçebe geleneklere dayanan el dokuması ipler ve İsveçli fotoğrafçı Peo Olsson’un objektifinden, Jugnelius’un Bitlis, Van ve Kars’taki obsidiyen sahalarında yürüttüğü araştırmaları belgeleyen fotoğrafları bir araya geliyor.
Üfleme cam eserler ve mermer heykeller aracılığıyla tarih, işlev, ustalık ve bilinmezlikle doğrudan ilişki kuran Jungnelius, izleyiciye sözcükler yerine varlık temelli bir deneyim sunuyor.